Foto: NEWSAIR.RO
Tirana, capitala Albaniei, va fi noua destinație spre care va începe să zboare TAROM, în curând. Informația a fost dezvăluită în interviul pe care l-am realizat astăzi cu CEO-ul companiei, Christian Heinzmann, și câțiva dintre membrii Consiliului de Administrație.
În noua strategie de dezvoltare pe care o va urma în 2016, TAROM are în vedere extinderea pe piețe neexplorate încă sau insuficient deservite și promite câteva surprize consistente. Tirana este una dintre ele, dar vor urma și altele. Evident, din motive comerciale, Heinzmann nu a vrut sa dezvăluie ce alte destinații noi vor fi adăugate în portofoliul TAROM. Din aceleași rațiuni de natură comercială, nu a vrut să ofere detalii nici cu privire la cursele cele mai profitabile ale companiei. El a menționat totuși că zborurile introduse mai nou, spre Moscova și Stockholm au început să se consolideze și dau rezultate bune. La fel, s-a declarat mulțumit de începutul promițător al cursei Iași-Munchen.
Pe de altă parte, CEO-ul este încântat de traficul de pasageri business pe cursele spre/dinspre Londra, Munchen, Bruxelles sau Paris.
În ceea ce privește Roma, compania a trebuit să se replieze din cauza atacului masiv al companiilor low-cost către această destinație însă nu va renunța la zborurile spre capitala Italiei, în niciun caz.
TAROM nu a abandonat nici planurile de reluare a zborurilor lung-curier. Astfel, odată cu schimbarea avioanelor și introducerea în flotă a aeronavelor potrivite, vor fi redeschise curse intercontinentale, primele destinații vizate fiind Beijing și apoi un oraș din Statele Unite ale Americii.
Cum vrea TAROM să țină piept asaltului low-cost? Păi în primul rând nu va intra într-o luptă directă cu companiile low-cost, ci va încerca să se repoziționeze ca o companie cu un produs premium. În acest sens, spune Heinzmann, noua strategie se va concentra pe a crea acest produs premium prin care pasagerii vor avea parte de un pachet complex la un preț fix pe care îl vor cunoaște încă de la început. Practic, ca și până acum, biletul TAROM va include un loc cu spațiu suficient, fără a se lua în considerare o creștere a densității scaunelor în aeronavă, catering la bord împreună cu servicii ireproșabile, reducerea sau eliminarea întârzierilor… un fel de all-inclusive aerian în care pasagerul nu va trebui să își mai facă griji din cauza bagajului de cală sau să se gândească la faptul că ar trebui să plătească pentru o apă la bord. În plus, TAROM își propune să zboare către destinații cât mai atractive, la prețuri corecte, fără a-i înghesui pe pasageri în scaune. Iar apogeul acestui nou produs va fi atins odată cu înnoirea flotei când pasagerii vor putea, cu adevărat, să se bucure de mult mai mult confort și servicii premium. Apropos de întârzieri, din care se contabilizează nenumărate la TAROM în ultima perioadă, Heinzmann s-a declarat profund afectat de această situație și spune însă că pune siguranța pe primul plan. CEO-ul a precizat că aceste întârzieri sunt cauzate de defecțiunile tehnice apărute la aeronave și din lipsa de capacitate care să înlocuiască rapid aeronavele indisponibile.
Radu Florescu, președintele Consiliului de Administrație și om de marketing și comunicare, fondatorul în România al grupului cu activități în industria publicității Centrade, mi-a făcut și o succintă analiză a punctelor tari și a slăbiciunilor TAROM în momentul de față. El a declarat că principalele atuuri ale companiei care vor fi valorificate în perioada următoare sunt tradiția, profesionalismul piloților recunoscut la nivel mondial, poziția geografică, de poartă a Europei. La capitolul slăbiciuni, a subliniat cultura organizațională adânc sedimentată în rândul angajaților, de aceea, principala preocupare a managementului va fi aceea de a-i determina pe salariații TAROM-ului să înceapă să gândească precum într-o companie privată. Ceea ce va fi evident extrem de dificil de realizat având în vedere încrengăturile de familie care există în TAROM sau maniera în care s-au făcut angajări… dar acesta a fost un alt subiect abordat în cadrul interviului de astăzi, despre care voi povesti într-un articol separat. La fel și despre cum dorește conducerea companiei să oprească fenomenul îmbolnăvirilor subite din rândul angajaților care profită astfel de pe urma încasării unor sume din asigurare deloc neglijabile.