Foto: NEWSAIR.RO

Compania TAROM va încheia anul 2015 cu o pierdere estimată la aproximativ 49 de milioane de lei, mi-a declarat astăzi CEO-ul Christian Heinzmann în cadrul interviului pe care l-am realizat cu el și cu câțiva membri ai Consiliului de Administrație, printre care Radu Florescu, președintele CA, Valentin Iordache, Tiberiu Țiclea (care este și chief administrative officer) dar și Gabriel Stoe, chief financial officer.

Deși departe de țelul propus în planul de management aprobat în martie 2013, potrivit căruia compania ar fi trebuit să intre pe profit în 2015, rezultatul este considerat a fi unul bun de către CEO având în vedere, spune el, frământările prin care a trecut TAROM în ultimii 3 ani și nenumăratele schimbări la nivel politic, esențiale în dezvoltarea companiei care este deținută 100% de stat. Acestea ar fi fost, de altfel, consideră Heinzmann, motivele pentru care operatorul național nu a evoluat atât de bine pe cât și-ar fi dorit și cum era prevăzut în acel plan de management întrucât toate deciziile majore legate de soarta companiei depind de puterea politică.

Una peste alta însă, potrivit cifrelor oficiale, TAROM a avut totuși o creștere constantă, an de an, în ultimii 3 ani, reducând pierderile financiare de la 230 de milioane de lei în 2012, la 130 de milioane de lei în 2013, 119 milioane de lei în 2014 și 49 de milioane de lei în 2015. Există chiar șansa ca pierderile financiare finale aferente lui 2015 să fie în jur de doar 40 de milioane de lei dar totul depinde de traficul din luna decembrie și de cum va influența vremea acest trafic (respectiv anulări de curse din cauza condițiilor meteo etc.)

Читайте также  JURNAL DE BORD: 48 DE ORE ÎN HO CHI MINH (II) – de LORA MATEI (FOTO + VIDEO)

Și pentru că a venit vorba de trafic, l-am întrebat pe Heinzmann câți pasageri a transportat TAROM în 2015, iar estimarea lui este de 2,4 milioane, valoare care depinde iar, în final, de vremea din decembrie. Asta înseamnă o creștere de aproape 300,000 de pasageri față de anul precedent când compania naționlă a transportat 2,13 milioane pasageri. Gradul de încărcare a aeronavelor va fi, de asemenea, în creștere de la 66% în 2014 la aproape 68% în 2015, conform estimărilor actuale.

Oricum, Heinzmann a ținut să precizeze că TAROM a avut o lună octombrie record atât în privința numărului de pasageri transportați, cât și în privința gradului de încărcare (72%) și a încasărilor realizate.

Cheia succesului viitor stă însă în armonizarea flotei care trebuie neapărat să fie trecută pe un singur tip de avion, spune CEO-ul TAROM. Când se va întâmpla asta, compania va realiza economii de până la 20 de milioane de euro bani rezultați din exploatare cu care se va încerca aducerea înapoi a personalului tehnic super-calificat care a părăsit în ultima vreme compania în căutarea unor salarii mai bune. Asta este de altfel și principala problemă a momentului, a spus Christian Heinzmann, faptul că numărul angajaților din Direcția tehnică, specializați în întreținerea aeronavelor, este prea mic.

”Un nou TAROM va reveni în forță anul viitor”, a precizat CEO-ul spunând că operatorul național va ieși din nou la rampă cu servicii mult mai bune, cu frecvențe mai multe și cu o imagine împrospătată. Ceea ce a lipsit aproape cu desăvârșire în ultimii ani, anume marketing și promovare a brandului, va fi reluat în forță în 2016. ”Un plan de comunicare ar fi excelent dacă ai avea și un produs pe care să-l comunici”, a completat și Radu Florescu, președintele Consiliului de Administrație al TAROM, precizând că înainte de a vorbi despre marketing trebuie creat un produs excelent în acord cu cerințele și nevoile pasagerilor TAROM astfel încât acestora să le fie oferită, în final, o experiență îmbunătățită substanțial.