Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Aerieni (IATA) a făcut publice astăzi, la Hong Kong, perfromanţele înregistrate în 2014 în industria aviatică, în materie de siguranţă. Astfel, conform statisticilor întocmite de IATA, rata accidententelor aviatice la nivel mondial (măsurată în pierderi de fuselaje de aeronave la 1 milion de zboruri) a fost de 0,23, adică cea mai mică din istorie şi echivalenta unui accident la fiecare 4,4 milioane de zboruri. Aceasta a însemnat o îmbunătăţire substanţială faţă de 2013 când rata a fost de 0,41 adică un accident la fiecare 2,4 milioane de zboruri, dar şi faţă de rata de accidente pe 5 ani, între 2009-2013, care a fost de 0,58 pierderi de fuselaje la un milion de zboruri.

Au fost 12 accidente fatale în 2014, cu 641 de morţi şi în care au fost implicate cam toate tipurile de aeronave, în comparaţie cu 19 accidente şi 517 victime/an în ultimii cinci ani (2009-2013).

Pentru membrii IATA, rata accidentelor a fost chiar şi mai bună, de doar 0,12 (adică un accident la fiecare 8,3 milioane de zboruri) ceea ce a însemnat o performanţă mai bună cu 48% faţă de rata globală a accidentelor aviatice.

“Orice accident aviatic este oricum prea mult şi siguranţa este întotdeauna prioritatea absolută în industria aviatică. Deşi siguranţa aviatică a fost pusă la îndoială în 2014, datele arată că zborul cu avionul a continuat să îşi îmbunătăţească performanţele privind siguranţa”, a declarat Tony Tyler, director general şi CEO al IATA.

Şi totuşi, anul 2014 va fi ţinut minte din cauza a două catastrofe aviatice majore – MH370 şi MH17. Deşi, deocamdată, motivele dispariţiei zborului MH370 sunt necunoscute, acest eveniment a fost clasificat totuşi ca un accident fatal – unul din cele 12 din 2014.

Читайте также  CUM SE PIERD BANI LA TAROM – EPISODUL II

Doborârea cursei MH17 însă, cu o rachetă militară, nu a fost catalogată ca un accident conform criteriilor de clasificare a accidentelor aeriene recunoscute la nivel mondial. La fel au fost tratate şi cele 4 avioane implicate în evenimentele din 11 septembrie 2001.

“Pentru public însă, o tragedie aviatică rămâne o tragedie, orice-ar fi şi indiferent cum e clasificată. În 2014, am asistat la o reducere a numărului de accidente fatale – iar asta ar rămâne la fel chiar dacă în statistică am include şi zborul MH17. Cel mai important tribut pe care îl putem aduce celor care şi-au pierdut viaţa în asemenea tragedii aviatice, este să continuăm eforturile de a face zborul şi mai sigur. Şi exact asta facem noi acum,” a mai spus Tyler.

2014 – Siguranţa aviatică în cifre:

  • Mai mult de 3,3 miliarde de oameni au zburat în siguranţă cu 38 de milioane de zboruri (30.6 milioane cu jet, 7.4 milioane cu turboprop)
  • 73 de accidente (toate tipurile de avioane), în scădere de la 81 în 2013 şi de la 86, media pe ultimii 5 ani
  • 12 accidente fatale faţă de 16 în 2013 şi faţă de media de 19 în 5 ani
  • 16% din accidente au fost mortale, sub media de 22% în 5 ani
  • doar 7 pierderi de fuselaj în accidente în care au fost implicate avioane de tip jet, în comparaţie cu 12 în 2013 şi media de 16 în 5 ani
  • doar 3 accidente mortale în care au fost implicate jet-uri, în scădere de la 6 în 2013, şi faţă de media de 8 în 5 ani
  • 17 pierderi de aeronave din accidente în care au fost implicate aparate de tip turboprop, din care 9 cu victime
  • 641 de persoane decedate în comparaţie cu doar 210 în 2013 şi 517, media pe 5 ani