Foto: PLANESPOTTERS.NET

Ultimele șanse să mai zburați cu un avion Airbus A310 al TAROM! Compania va mai utiliza acest tip de aeronavă doar până la sfârșitul lunii octombrie. Potrivit site-ului specializat în aviație routesonline.com, TAROM a înlocuit deja în sistemele de rezervări aeronava A310 cu modelele Boeing 737-300, 737-700 și Airbus A318. Avionul A310 înregistrat YR-LCA va efectua ultimul zbor comercial în flota TAROM pe data de 29 octombrie 2016, pe ruta București-Tel Aviv, potrivit datelor existente acum în sistemele de rezervări.

După această dată, și acest al doilea Airbus A310 va fi tras pe dreapta așa cum s-a întâmplat la mijlocul acestei luni cu fratele lui care avea înregistrarea YR-LCB. Din păcate, acestea nu vor fi înlocuite cu nimic. Practic, în plină expansiune a companiilor low-cost concurente, flota TAROM se micșorează ceea ce duce la o reducere dramatică a capacității de zbor și deci, la pierderea cotei de piață. Deja, în orarul de iarnă compania națională și-a ajustat programul de zbor în conformitate cu noile capacități și, prin urmare, au fost reduse frecvențele către anumite destinații în timp ce altele au fost complet eliminate din operare. Evident că aceasta este cea mai proastă dintre soluții, în contextul în care toate celelalte companii se dezvoltă însă TAROM nu zboară pentru prima dată împotriva oricărei logici de business. Iar de vină sunt doar managerii care s-au perindat în ultimii ani pe la cârma companiei și care nu au fost în stare să ia principalele două măsurile care se impun: reducerea drastică a numărului de angajați și uniformizarea flotei. Este inexplicabil cum TAROM nu este în stare să găsească două sau mai multe aeronave pe care să le închirieze pentru a-și duce la îndeplinire planul de zbor și a-și proteja cota în condițiile în care piața e plină de astfel de oferte. Este cu atât mai greu de înțeles cu cât se știa de multă vreme că cele 2 Airbus-uri A310 nu vor mai putea fi folosite din toamnă. Este la fel de inexplicabil cum TAROM nu a fost în stare să își uniformizeze flota și să achiziționeze într-o formă sau alta aeronave mai moderne și, deci, competitive. Iar acesta este un deziderat de care se discută de cel puțin 3 ani și niciunul dintre managerii care s-au perindat pe acolo nu a fost în stare să îl ducă la îndeplinire. La mijloc nu poate fi vorba decât de rea-voință, indiferență sau prostie. Și este revoltător că după 3 ani în care s-a promis marea cu sarea în privința reorganizării, la TAROM să existe în continuare peste 2,000 de angajați în condițiile în care compania de-abia transportă 2,3 milioane de pasageri pe an. Vezi spre comparație Ryanair care are 10,000 de angajați însă transportă 100 de milioane de pasageri anual.

Читайте также  CRAIOVA-TEL AVIV, DIN IUNIE CU WIZZ AIR

Bâlbâielile TAROM par uneori regizate pentru că pare că servesc direct interesele competitorilor. Wizz Air și Blue Air, deopotrivă, au crescut precum Făt-Frumos în ultimii ani de derivă ai transportatorului național și nu ratează nicio ocazie de a-și extinde tentaculele și a acapara teritorii care altădată au aparținut TAROM. Ăsta-i business-ul, e-adevărat, dar câteodată stai și te întrebi de ce mai-marii acestei companii naționale nu au făcut și nu fac, în continuare, chiar nimic pentru a opri această ofensivă? Sau, hai, nu chiar a o opri! Dar măcar pentru a-și conserva operațiunile. Stau și asistă cum corabia se scufundă fără să miște un deget. Le acordăm o șansă și nu spunem că nu sunt în stare, că toți se dau mari manageri! Atunci înseamnă că nu vor sau că există interese mai presus de ei are îi împiedică. Interese care nu coincid însă cu interesul companiei.

În altă ordine de idei, dacă mai vreți să zburați cu Airbus A310, grăbiți-vă și rezervați-vă un bilet cu TAROM spre Madrid, Amsterdam sau Tel Aviv până pe 29 octombrie 2016. După această dată o veți mai putea face doar apelând la serviciile Iran Air sau ale unor companii de prin Africa sau Asia.

Airbus A310 a ajuns în flota TAROM în 1992. Nu a fost un avion prea popular tocmai de aceea din gama lui nu s-au fabricat decât 255 de aparate. Tocmai pentru că A310 a fost un pionier al aeronavelor wide-body (cu fuselaj mai mare și două culoare). Ulterior a apărut Airbus A330 care a atras rapid atenția operatorilor aerieni și care era mult mai potrivit nevoilor de zboruri lung-curier. Nu a fost și cazul TAROM care în 1992 a ales A310 în loc de A330 care tocmai se lansa și era cel mai avansat avion, din punct de vedere tehnologic, al acelor vremuri. Evident că prețurile erau diferite dar un manager cu o strategie bine definită ar fi știut să aleagă. Nu a fost cazul TAROM. Ei bine, 6 ani mai tarziu, în 1998, Airbus oprea producția de A310.

Читайте также  BLUE AIR ÎȘI CONTINUĂ EXPANSIUNEA: PATRU NOI DESTINAȚII DIN BUCUREȘTI ȘI IAȘI

Au fost 3 la început, toate configurate cu 209 locuri (20 business, 189 economy). Unul dintre ele s-a prăbușit în 1995 la Balotești, imediat după decolarea de la Otopeni spre Bruxelles. Celelalte 2 Airbus A310 rămase în flotă au fost 2 aeronave extrem de controversate care au reprezentat tot timpul o piatră de moară pentru TAROM. Ceea ce le transforma într-o pacoste economică erau costurile de mentenanță și de aeronavigabilitate, vârsta foarte mare, uzura, consumul crescut de combustibil și faptul că nu se mai produc piese de schimb pentru astfel de aparate de zbor. Extrem de ineficiente în exploatare, un fel de struțo-cămilă care devenise avion de lung-curier prin adăugarea unor rezervoare suplimentare, acestea au tocat deci o grămadă de bani din vistieria companiei. După stoparea operațiunilor lung-curier din lipsă de profitabilitate, aeronavele nu prea și-au mai găsit locul în flota TAROM, oricum foarte pestriță și neconformă unui model de business. Astfel, ele au fost folosite alandala fiind tot timpul subiect de dezbatere publică. În lipsa unui manager ferm care să ia o decizie privind excluderea lor din flotă, avioanele au supraviețuit tuturor cetățenilor mai mult sau mai puțin avizați care au ocupat vremelnic și în circumstanțe îndoielnice fotoliul de director general. În acest moment este neclar ce se va întâmpla cu cele 2 avioane trase pe linie moartă. Așa cum neclar este și viitorul TAROM în condițiile în care la cârma sa ajung doar neaveniți.