Foto: SAAB.COM

V-ați gândit vreodată cum ar fi să aterizați pe un aeroport fără supravegherea unor controlori de trafic? Ei bine, în Suedia se testează un turn de control unde nu există țipenie de om. Și s-ar părea chiar că este mai sigur așa.

Este Aeroportul Ornskoldsvik unde un turn de control singuratic și gol, prin care nu trece nicio persoană, ghidează avioanele la aterizare și la decolare și o face în condiții de maximă siguranță. Un om stă totuși cu ochii pe acest aeroport dar el se află la peste 150 km distanță, într-un alt complex. Practic, întreaga realitate de pe aeroport este reconstruită cu camerele video într-o încăpere aflată la o distanță considerabilă de pista de aterizare-decolare.

Știința este mai ieftină și mult mai avansată, spun experții: ”există o multitudine de camere video foarte avansate din punct de vedere tehnologic care pot vedea mult mai multe decât o face ochiul omului”, a declarat pentru Associated Press, Pat Urbanke de la compania Searidge Technologies, una dintre companiile care implementează sistemul de dirijare a zborurilor fără oameni. ”Înțelegem că video nu înseamnă viața adevărată, ca și cum te-ai uita pe fereastră. Este totuși un alt fel de supraveghere”, a mai spus el.

Ochiul uman este miraculos dar totuși are unele limitări. Poate vedea în întuneric? Dar în ceață? Dar vederea cu senzori de temperatură? Sau vizualizarea și calcularea simultană a tuturor indicatorilor de pe pistă, în același timp? Ori intervenția rapidă în caz că apare vreun animal sau vreun obiect care ar putea împiedica aterizarea?

Tehnologia instalată la Ornskoldsvik nu asigură chiar toate aceste servicii, deocamdată. Este doar o chestiune de timp însă până o va face.

Читайте также  AEROPORTUL HENRI COANDĂ SE MENȚINE ÎN TOPUL CREȘTERILOR DE TRAFIC

Un lucru e cert, pentru cei 80,000 de pasageri anual ai aeroportului, nu e necesară angajarea full-time a unor controlori de trafic. Tehnologia salvează toți banii. Gândiți-vă doar că un singur controlor ar fi costat aeroportul 175,000 de dolari pe an. Și ar fi fost nevoie de 6 oameni. Mai adăugați costuri de mentenanță, de amenajare și administrare (aer condiționat, lifturi etc.) și veți ajunge la o factură considerabilă. Această factură nu mai există acum grație tehnologiei proiectate de Saab care se află în testare încă din aprilie. Acum, acolo se află un singur turn de 24 de metri înălțime pe care au fost instalate 14 camere de înaltă definiție care transmit semnalul video controlorilor aflați într-un alt loc. Aceste camere sunt dotate și cu microfoane care captează zgomotul avioanelor pentru că sistemul este încă supravegheat de oameni care simt nevoia să audă aceste sunete și automat își iau binoclul și se holbează la monitoarele care șe redau imagini de pe aeroport.

”Fără sunet, controlorii de trafic se simt confuzi”, a declarat Anders Carp de la Saab.

Pentru a păstra curată zona din fața camerelor și a asigura astfel vizibilitatea, în permanență este pompat pe geamuri aer la presiune maximă. De asemenea, au fost testate și condiții extreme de -22 de grade până la 122 de grade Celsius, iar camerele au rezistat cu succes.

Iar Suedia nu va fi singura țară care testează această tehnologie. Aeroportul Leesburg din Virginia, Statele Unite, este următorul loc de încercare unde există deja un turn de control fără oameni și unde faza de testare a demarat luna trecută.

Читайте также  BLUE AIR OFERĂ GRATUIT MÂNCARE ȘI PE ZBORURILE SPRE GLASGOW, ÎNCEPÂND DE MÂINE

Totodată, în Budapesta se intenționează construirea unui asemenea turn care să fie dat în folosință prin 2017.