Cu ocazia vizitei de ieri de la București, i-am luat un interviu ”one on one” șefului Ryanair, Michael O`Leary, omul care a reușit să transforme operatorul irlandez în cea mai mare companie aeriană internațională judecând după numărul pasagerilor transportați care anul trecut a depășit 100 de milioane. Despre cum vede el dezvoltarea companiei sale pe piața din România, ce crede despre competiția de aici și care este cea mai mare temere a sa, aflați totul urmărind interviul de mai sus. Mai jos, găsiți transcriptul integral.

Care este ținta dumneavoastră în România?

Ei bine, ținta mea în România este… am anunțat o bază cu 3 aeronave la București și o altă bază cu un avion la Timișoara și în primele 12 luni ne așteptăm să transportăm 1,5 milioane de pasageri. Am transmis, de asemenea, o propunere Aeroportului din Otopeni conform căreia vom crește până la 3 milioane de pasageri în următorii 2 ani, deci ne dorim să ne dezvoltăm rapid aici în România. Este o piață care a fost ținută pe loc din cauza tarifelor ridicate practicate de TAROM și de Wizz Air până acum, iar cu prețurile mici ale Ryanair am putea aduce mult mai mulți vizitatori aici.

Dar de ce ați venit totuși atât de târziu?

Pentru că am avut atât de multe alte oferte foarte bune de la alte aeroporturi. Ne-am dezvoltat foarte rapid în țări precum Spania, Italia, Germania, Irlanda sau Marea Britanie, și am devenit acum, de departe, cea mai mare companie aeriană din Europa, deci am avut foarte multe oportunități pe aceste piețe. România, ca și alte țări din Europa Centrală și de Est precum Polonia sau Cehia, sunt țări unde acum ne dorim o creștere substanțială pentru că pur și simplu până acum nu am avut suficiente aeronave să alocăm și pentru această regiune, în ultimii ani.

Читайте также  LUFTHANSA SE DEZVOLTĂ LA CLUJ ȘI TIMIȘOARA

Cum vedeți următorii 5 ani pentru Ryanair în România?

Totul depinde de ceea ce își doresc aeroporturile. Dacă aeroporturile doresc să colaboreze cu noi, nu văd absolut niciun impediment pentru noi să transportăm 10 milioane de pasageri aici în România, poate de pe 5-6 aeroporturi. Astăzi, Otopeni are circa 10 milioane de pasageri, este un aeroport foarte mic… gândiți-vă că Dublin are aproape 30 de milioane de pasageri deci eu cred că Otopeni ar trebui să aibă 20-25 de milioane de pasageri/an, celelalte aeroporturi regionale ar trebui să ajungă la vreo 5 dacă nu chiar 10 milioane de pasageri fiecare. România este o țară mare cu un imens potențial turistic dar aveți nevoie de o creștere substanțială bazată pe mai multe tarife aeriene mici pentru a reuși să atingeți acea dezvoltare turistică.

Ce cereți, de fapt aeroportului Otopeni? Cu ce ii speriați așa de tare?

Nu-i speriem deloc, noi doar le-am trimis o propunere în care le-am spus: ”uite, noi putem crește mult mai repede aici, dar trebuie să reducem unele dintre costurile aeroportuare foarte costisitoare.” Este vorba si despre aceste restrictii de capacitate care sunt pur si simplu inventate. Adică, ai o pistă și două terminale, asta e o capacitate suficientă pentru circa 25 de milioane de pasageri, dar îi auzi pe cei de la aeroport spunând: ”o, nu… avem capacitate restricționată la doar 10 milioane de pasageri!” Nu-i adevărat, dezvoltă-te și-ai să vezi!

Ați alocat 3 aeronave bazei din București și asta, cu siguranță, înseamnă că va trebui să mai adăugați rute noi.

Dar tocmai am anunțat două rute noi, Atena fiind o destinație extraordinară… Atena și Timișoara. Dar, DA… avem mai multe rute noi de anunțat dar vor fi mai degrabă pentru vara anului 2017 decât pentru iarna 2016. Totul depinde de răspunsul pe care îl vom primi. Am transmis, așa cum spuneam, o propunere aeroportului și n-am primit încă niciun răspuns, însă dacă vom ajunge la o înțelegere atunci veți vedea, cu siguranță, mai multe rute noi.

Читайте также  WIZZ AIR INTRODUCE UN NOU PACHET DE TARIFE “PLUS FARE” CARE INCLUDE MAI MULTE SERVICII

Și la ce destinații vă gândiți?

Nu vă pot spune de-acum… trebuie să vorbesc cu aeroportul mai întâi.

Ce credeți despre competiția dumneavoastră din România, Wizz Air și Blue Air?

Cred că Wizz Air și Blue Air sunt companii bine conduse. Mă rog, costurile lor de operare sunt mult mai ridicate decât ale Ryanair și astfel și prețurile pe care le practică sunt mai ridicate ca ale noastre, dar sunt companii bine conduse. TAROM însă este într-o situație mai dificilă, fiind o companie all-legacy cu o flotă foarte veche. Dar cum noi continuăm să cumpărăm avioane noi în anii care urmează înseamnă că ne dorim să creștem rapid aici și chiar putem să o facem. Întrebarea este dacă Wizz Air și Blue Air vor putea să concureze cu Ryanair iar istoria ne arată că nimeni nu poate concura cu noi în privința prețurilor.

Și vor fi ei în stare să intre în competiție cu voi? Nu.

Sunteți sigur de asta? Da

Cine va muri primul?

Nu, nu e vorba despre cine moare aici… ceea ce cred că vor face, ceea ce a făcut deja Wizz Air pe multe alte piețe, în Polonia, de exemplu… își vor muta avioanele de pe rutele pe care intrăm noi ca să nu intre în competiție directă cu noi, și vor dezvolta alte rute pe care noi încă nu operăm. Știi, companiile aeriene mereu își mută avioanele, schimbă rutele. Nu cred că vor dispărea, ci doar își mută capacitățile altundeva. Acum deschid baze mai spre Est, în Georgia, în Golf, se mută în zona aia, pentru că nu sunt capabili să concureze cu prețurile noastre. Prețurile Ryanair sunt întotdeauna mai scăzute, suntem mai punctuali și nu taxăm bagajul de cabină așa cum face Wizz Air tocmai d-aia pasagerii preferă să zboare cu Ryanair.

Читайте также  DE ASTĂZI, LOCURI ALOCATE PE ZBORURILE WIZZ AIR

Dacă nu veți ajunge la o înțelegere cu aeroportul din București, ar fi o opțiune să cumpărați o companie mai mică de aici?

Nu, nicidecum, nu suntem interesați pentru că noi cumpărăm foarte multe avioane. Dacă nu ajungem la o înțelegere cu aeroportul din Otopeni, nu vom crește atât de repede. Dezvoltarea noastră aici va fi mai mică și mai înceată. Dacă însă ajungem la o înțelegere, atunci creșterea va fi una foarte rapidă. Deci, în esență, vorbim doar despre viteza noastră de creștere aici. Dacă Otopeni rămâne scump atunci ne vom axa din nou pe o creștere mai mare în Grecia, Italia sau Polonia unde aeroporturile sunt mai ieftine. Dacă Otopeni chiar vrea să devină competitiv, și vorbim aici de un aeroport de stat care are o grămadă de spațiu nefolosit, atunci hai să folosim acest spațiu, hai să creștem împreună.

Care este cea mai mare temere a dumneavoastră? Cea mai mare temere a mea în ceea ce privește Ryanair este întotdeauna siguranța operațiunilor și de aceea trebuie să mă asigur în fiecare zi că prelungim recordul istoric de 30 de ani fără niciun incident. În afară de asta nu prea mă tem de nimic, dar siguranța trebuie să fie întotdeauna principala preocupare a managerilor de companii aeriene.

Interviul a fost realizat cu sprijinul echipei yourTVcrew. Nu uitați să urmăriți NewsAir.ro pe Facebook. Puteți să revedeți toate clipurile noastre pe canalul de Youtube.