Foto: NEWSAIR.RO

Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionuţ Moşteanu a declarat, astăzi, la finalul audierii din Comisia de transporturi a Senatului, cu privire la problemele pe care le are compania Tarom, că în primăvara viitoare se va face o restructurare a societăţii de stat care, ”chiar dacă va fi dureroasă, va trebui asumată de următorul Guvern”, transmite news.ro. El a precizat că este necesar ca managementului viitor al Tarom să i se acorde ”anumite exceptări” pentru a inteveni rapid când este cazul şi pentru a se putea lupta cu competitorii de pe piaţă, precizează aceeași agenție. Dar hei, parcă am mai auzit asta? Și nu o singură dată… Păi încă de la începutul lui 2013, de la preluarea mandatului, fostul CEO Christian Heinzmann, exponentul experimentului eșuat al autorităților privind managementul privat la companiile de stat, se bătea cu pumnul în piept că va face ”o restructurare dureroasă”. Ia uitați aici ce declara la preluarea mandatului. N-a reușit pentru că în scurt timp și-a dat seama că pierderea scaunului de director este mai dureroasă așa că a bătut palma cu sindicatele de a căror susținere avea nevoie ca să rămână la cârma companiei. A mai fost recent o voce… cea a lui Tiberiu Țiclea, adus pe post de director administrativ în companie, care la rândul său s-a minunat când a descoperit încrengătura de familii și alte rubedenii din TAROM. Ca să vă aduceți aminte, citiți aici. În mod ironic, el însuși este ginerele Anișoarei Cornilă, șefa Direcției Juridice din cadrul Ministerului Transporturilor, dar părea că asta nu contează. Și el s-a bătut cu pumnul în piept că va face o reorganizare serioasă… n-a mai apucat! A fost el cel restructurat. Așa că nu mai există acum niciun motiv serios să credem că ceea ce a declarat acest secretar de stat se va și înfăptui… vreodată.

Dar să vedem ce a mai spus Moșteanu. Oficialul a prezentat, în faţa parlamentarilor, paşii care urmează pentru redresarea companiei de stat, aflată într-o situaţie gravă, în condiţiile în care 2016 este al nouălea an la rând de pierderi, mai scrie news.ro. El le-a povestit aleșilor că în curând va fi selectat consultantul internațional care în primăvara anului viitor va face un raport extraordinar prin are va recomanda poziționarea pe piață a TAROM-ului. Hei, dar și asta am mai auzit. Era acum aproape un an, când consiliul de administrație în frunte cu publicitarul Radu Florescu se bătea cu pumnii în piept exact cu aceleași promisiuni. Doar că era vorba despre anul care tocmai se încheie și potrivit lor ar fi trebuit deja ca TAROM să primească primele avioane dintr-o flotă nouă, uniformizată și competitivă. Ce avem azi? O flotă învechită care abia mai zboară și care îngroapă și ultima dâră de credibilitate pe care o mai are compania în fața clienților prin numeroasele întârzieri cauzate de probleme tehnice reale sau imaginate. Că doar d-aia vrea acum ministrul controale din exterior ale lucrărilor care se fac de echipele tehnice ale TAROM și care oricum sunt controlate din interior. Și revenind la publicitarul Radu Florescu, apreciat de altfel în lumea lui de publicitari, nu îmi amintesc să fi avut vreo influență deosebită măcar din această perspectivă, a publicității și marketingului, asupra companiei pe care o supervizează din fotoliul de președinte al consiliului de administrație. Ah, dar stai, îmi amintesc că tot el spunea că îți trebuie un produs ca să poți să comunici ceva și vreme de un an, de fapt vreme de mai mulți ani, TAROM tot bâjbâie în ceață și nu și-a găsit produsul.

Читайте также  AEROPORTURILE BUCUREȘTENE, ÎN TOPUL EUROPEAN AL CREȘTERILOR DE TRAFIC

Revenind însă în zilele noastre, secretarul de stat a mai spus astăzi, în fața senatorilor, și ei niște habarniști pe care îi interesează de fapt când se repară căruța ca să poată și ei zbura miercuri acasă, obosiți după ce au lucrat luni și marți în capitală, că după ce se primește raportul se ia și decizia prin care se va stabili structura flotei. În primăvara anului viitor. Dacă va mai supraviețui TAROM până atunci. Că avioanele îi cam joacă feste în ultima vreme.

“Înainte să băgăm banii românilor într-o flotă nouă, trebuie să restructurăm compania. Următorul pas după raportul consultantului va fi o restructurare a companiei, care, chiar dacă va fi dureroasă, va trebui neapărat asumată de următorul Guvern, de următorul Parlament”, a afirmat Moşteanu potrivit news.ro.

Eu pur și simplu nu mai înțeleg pe ce lume trăiesc oamenii ăștia. Restructurarea companiei trebuia făcută ieri, uniformizarea flotei era necesară de alaltăieri iar identificarea modelului de business al companiei ar fi trebuit să fie prima măsură a oricărui nou CEO pus la cârma TAROM, încă de acum 3-4 ani. Sunt lucruri care nu mai pot fi mereu amânate până în ”primăvară” pentru că timpul ne-a dovedit că, în realitate, această ”primăvară” care rezolvă toate bubele TAROM-ului nu a mai venit niciodată. De ce să mai așteptăm până în primăvară când compania are nevoie de avioane ca să își ducă planul de zbor la îndeplinire ACUM?

Și mai auziți-l și pe Moșteanu ce avertizează: decizia privind restructurarea Tarom trebuie luată rapid, în condiţiile creşterii concurenţei pe piaţă şi a existenţei unor “competitori extrem de agili, rapizi şi cu putere financiară”. Păi, săracul, acum a coborât în lumea asta? Nu a fost pe meleagurile noastre în ultimii 3 ani când Wizz Air și Blue Air au crescut precum Făt-Frumos și s-au înfruptat hulpav din cota de piață a companiei naționale? Și, ca să ne enervăm și mai tare, iată ce înseamnă imediat, pentru el și probabil că și pentru ministrul lui, domnul ăla venit din industria auto că-i tot cu motoare: “Ca să-i dăm o şansă acestei companii, va trebui imediat, de anul viitor, să-i oferim managementului de atunci posibilitatea să intervină foarte rapid, să ia decizii foarte rapide să nu mai fie constrâns de anumite criterii foarte fixe (…) şi când vom propune bugetul pe anul viitor vom cere şi nişte exceptări în anumite puncte, astfel încât să îi dăm companiei această flexibilitate şi agilitate de care are nevoie pentru a se lupta în această piaţă super concurenţială”. Păi ce îl împiedică pe domnul Plavetti, actualul șef al TAROM, fost importator de mașini și fost șef al Autorității de reglementare în domeniul energiei (plurivalent, ce să-i faci), să ia rapid măsurile care se impun? Mai ales dacă Moșteanu și ministrul îl susțin? Păi, îl împiedică! Că nici el n-are tupeu să se ia la trântă cu sindicatele și să taie în carne vie. Și nici el n-are tupeu să-și asume o alegere responsabilă între aeronave Airbus sau Boeing… că nu e ca și cum ar alege între Opel și Chevrolet, pe care le importa el și la care se pricepe. Sau, de fapt, poate asta e… că nu se pricepe. La fel ca el, mulți alții. Ne dăm cu toții de ceasul morții, dar amânăm măsurile până ”în primăvară”… până în primăvara în care TAROM se va fi alăturat MALEV-ului vecin întru sfântul faliment și toți cei care au tot adăugat ”primăveri” nefericite în buchetul vieții sale chinuite vor fi trași la răspundere. Sper.

Читайте также  AEROPORTUL CLUJ A ATINS DIN NOU MILIONUL

Compania Tarom are acum o flotă de 22 de avioane formată din trei mărci diferite, Airbus, ATR şi Boeing, cu o medie de vârstă de peste 15 ani. Partea cea mai proastă în toată povestea este că această flotă nu prea mai face față planului de zbor actual și tocmai de aceea auzim din ce în ce mai des de anulări/întârzieri de curse care se vor reflecta întotdeauna negativ în percepția pasagerilor. Doar atât și este suficient să îți erodezi imaginea iremediabil și să fii ocolit pe viitor de către publicul tău țintă, oricare ar fi acela. Ori, în această direcție ar fi trebuit să se acționeze imediat. Menirea oricărui conducător în aceste momente ar fi trebuit să fie aceea de a găsi rapid soluții pentru a nu pierde pasagerii. Asta nu mai poate fi amânată până ”în primăvară”… când va fi din nou prea târziu. Oamenii vor să călătorească la bordul avioanelor TAROM azi… și poate și ”în primăvară”, dacă vor mai crede ceva din ceea ce le spui.