Foto: OVIDIU VEREȘ/STUDIOV.RO

Compania națională TAROM nu are încă un buget aprobat de autoritățile statului sub tutela cărora funcționează. Aflat pe ordinea de zi a ședinței de guvern de ieri, proiectul privind bugetul de venituri și cheltuieli nu a fost aprobat de executiv.

Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Suciu, a declarat ulterior, potrivit profit.ro, că ”la nivelul Guvernului se așteaptă măsuri și, mai degrabă, o strategie pe termen mediu și lung de reabilitare a companiei, chiar dacă, în actualul buget, datele pe care le-a prezentat compania sunt mult ameliorate față de situația anului 2015. Această responsabilizare a conducerii companiei trebuie să continue și semnul pe care îl dă Guvernul neaprobând acest buget este că solicită o responsabilizare crescută și un demers susținut de creștere a performanței la nivelul companiei, în condițiile în care au apărut o serie de discuții cu privire la capacitatea managementului actual de a-și îndeplini funcțiile și a răspunde așteptărilor legate de perfomanța acestei companii”.

Așadar, actualul Executiv și-a cam pierdut răbdarea cu managerii TAROM care au prognozat în proiectul de buget pentru anul acesta o nouă pierdere, de aproape 7 milioane de lei, în condițiile în care, profitând de prețurile în scădere continuă ale petrolului, mai toate companiile aeriene ies pe plus. Ei bine, la TAROM nu se întâmplă asta. Totuși, compania a redus drastic pierderile în ultimii 3 ani dar cele mai multe voci spun că asta s-a întâmplat firesc ca urmare a scăderii prețului petrolului și nu a vreunei măsuri eficiente de management. Lipsa unor astfel de măsuri este limpede dacă ne uităm la numărul de anagajați, rămas constant peste 2,000, în ultimii 3 ani, de când la cârmă se află belgianul Christian Heinzmann. Singurele plecări din companie au fost pensionările voluntare pentru că CEO-ul, pentru a-și asigura sprijinul sindicatelor, în condițiile în care poziția lui era amenințată, nu a fost capabil să implementeze un proces eficient de restructurare a operatorului aerian. Ca să vă faceți o idee despre eficiența în domeniu, gândiți-vă că cel mai mare transportator aerian din Europa, Ryanair, are circa 10,000 de angajați la peste 300 de aeronave cu care transportă peste 100 de milioane de pasageri anual. La TAROM, 2,000 de salariați cu 23 de aeronave transportă puțin peste 2 milioane de călători pe an.

Читайте также  AEROPORTUL INTERNAȚIONAL TUZLA PRINDE ARIPI: PESTE 20,000 DE PASAGERI ÎN 2014

Neîncrederea în Christian Heinzmann este în creștere cu atât mai mult cu cât pare că oricum belgianul nu se află și nu s-a aflat niciodată la butoanele companiei. Vă reamintesc, cu acest prilej, și declarațiile fulminante făcute de CEO și de câțiva membri ai Consiliului de administrație, la sfârșitul anului trecut, prin care anunțau o relansare a TAROM în 2016. Relansare care începea, după 3 ani de management belgian, cu selecția unui consultant care să facă restructurare. Era practic doar o recunoaștere a faptului că Heinzmann n-a fost în stare să facă așa ceva.

Ei bine, după aceste declarații, evident că nu s-a întâmplat nimic. Consultantul nu a fost selectat deși acesta avea termen până în aprilie să vină și cu o strategie. Acum această procedură de selecție figurează pe site-ul TAROM ca fiind în derulare, cu data de deschidere a ofertelor pe 1.02.2016 deși, din informațiile mele, termenul de depunere a ofertelor fusese prelungită după această dată. Altfel, de ce ar avea nevoie TAROM de o lună întreagă pentru a decide într-o chestiune atât de urgentă precum selectarea unui consultant care să vină să facă restructurare rapid?

Apoi, noul director administrativ, Tiberiu Țiclea, declarase că va implementa o nouă organigramă a personalului și o hartă a derulării proceselor în companie în condițiile în care, depistase el, totul se întâmpla haotic la TAROM și existau multe structuri paralele care se ocupă cu același lucru. Până acum, nimic.

Să privim mai concret. Cu toții anunțau o revigorare a prezenței TAROM pe piață și se avea în vedere atât extinderea pe noi piețe și deschiderea de noi destinații, cât și o promovare mai intensă. Nimic. Ba mai mult, când l-am întrebat pe Heinzmann care va fi prima destinație nouă pe care TAROM o va anunța în 2016, acesta a răspuns Tirana. Acum cred că a zis la mișto. Pentru că, la foarte puțin timp după această declarație, TAROM a anunțat prima rută nouă spre Alicante și, mai apoi, următoarea spre Hamburg, iar Tirana nu se mai regăsește nici în cele mai optimiste planuri ale celor care dezvoltă rute în companie. Așa că ce să înțelegem de aici? Heinzmann vorbește doar ca să se afle în treabă? Heinzmann nu are habar despre ce se întâmplă în companie? Nimeni din companie nu ține cont de ce zice Heinzmann? Cred că e mai simplu de atât. Heinzmann spune multe, dar nu face nimic. Vă reamintesc că tot el spunea că vrea să introducă zboruri spre Bagdad. Și tot el spunea că zborul de Moscova merge bine, dar cu toate astea TAROM va renunța în curând la această cursă. Din păcate, deși asta îi va supăra pe mulți, după 3 ani de mandat, ajung să îi dau dreptate lui Dan Pascariu, fostul președinte al Consiliului de administrație TAROM care s-a aflat în război deschis cu Heinzmann până a fost debarcat complet. Acesta spunea răspicat, cu planul de management în mână și cu dovezi scrise rezultate din comunicarea între ei, că CEO-ul Heinzmann nu pune în aplicare măsurile prevăzute în acea strategie aprobată de CA. Nu că nu respectă termenele prevăzute de punere în aplicare, ci că nu face nimic pentru a duce la îndeplinire acele obiective.

Читайте также  TAROM ÎȘI SUSPENDĂ MAI MULTE ZBORURI DE LA IAȘI DIN LIPSĂ DE AERONAVE

Haideți să vă reamintesc angajamentele pe care Christian Heinzmann și le lua exact în urmă cu 3 ani, după aprobarea primului plan de management. Le puteți reciti aici și aici. Câte dintre aceste obiective au fost îndeplinite? Vedem cu toții.


CAPTURĂ SITE MINISTERUL TRANSPORTURILOR

Acum, revenind la bugetul pe 2016, așa cum este el postat pe site-ul Ministerului Transporturilor, prevede venituri totale de 1,527,808,820 lei (circa 340 milioane euro) și pierderi de 6,810,340 lei (1,5 milioane euro). Mai mult, în proiectul de buget se evidențiază cheltuielile cu personalul, imense de altfel, care depășesc 215 milioane de lei. Tot la acest capitol, se remarcă și secțiunea specială de ”cheltuieli aferente contractului de mandat și a altor organe de conducere și control, comisii și comitete” pentru care s-au bugetat 4,691,710 lei (adică puțin peste 1 milion de euro). Așadar, în 2016, cei din conducerea companiei (executivi și membri CA), își vor împărți un milion de euro. S-ar putea chiar să nu le ajungă. CEO-ul are un salariu net de 10,000 euro lunar, directorul administratov Tiberiu Țiclea câștigă 5,400 euro/lună iar cel financiar, Gabriel Stoe, tot 5,400 euro/lună. În plus, fiecare dintre cei 4 membri neexecutivi ai Consiliului de administrație primește o indemnizație lunară fixă brută de 5,259 lei. Pe lângă aceste sume, fiecare mai încasează alte venituri din participarea la diverse comitete și comisii din CA. Informațiile figurează pe site-ul companiei TAROM.