Foto: NEWSAIR.RO
Creșterea traficului de pasageri pe cel mai mare aeroport al țării, Henri Coandă International București, se vede inclusiv în parcările aeroporturilor. Cei aproape 10 milioane de pasageri care trec anual prin OTP mai atrag un numar cel puțin dublu de mașini astfel încât cele 3 mari spații de parcare (vorbim aici de parcarea de la Sosiri, cea de la Plecări și cea pe termen lung) se dovedesc a fi prea mici. În ultimele două luni, cel puțin, parcarea din fața Terminalului Plecări este întotdeauna arhiplină. La orele de vârf, când există un flux foarte mare de pasageri, nu mai există niciun loc disponibil așa încât mașinile lăsate pe trecerile de pietoni, urcate pe trotuare sau lăsate pur și simplu în drum au devenit deja o imagine obișnuită. Este clar că oficialii aeroportuari care au prognozat o astfel de creștere nu au putut să țină și pasul cu ea, din toate punctele de vedere, iar lipsa locurilor de parcare este unul dintre ele.
Foto: NEWSAIR.RO
Un alt aspect deosebit care crează dificultăți și determină cozi și întârzieri este sistemul actual de acces și taxare în parcările aeroportului, un sistem învechit și greoi, pe bază de jetoane. Un sistem care are nevoie de cel puțin 30 de secunde ca să analizeze informația de pe jeton și să calculeze costul aferent parcării. Un sistem care, în anul 2016, într-un aeroport internațional din Uniunea Europeană, nu permite plata cu cardul bancar. Ce să mai vorbim de recunoașterea automată a plăcuțelor de înmatriculare, mobile pay sau alte asemenea metode moderne de a ridica o barieră?
Foto: NEWSAIR.RO
Situația este cu atât mai ciudată, cu cât Compania Aeroporturi București a raportat în ultimii ani profituri uriașe, deci bani au existat. Nu mai adăugăm aici sumele obținute direct din utilizarea parcării, deloc de neglijat.
Într-un răspuns transmis Newsair.ro, Compania Națională Aeroporturi București precizează că ”a inițiat un proiect de modernizare a sistemului de parcări de la Aeroportul Internațional Henri Coandă București, care se desfășoară în conformitate cu prevederile HG 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii. Potrivit art 5. alineatul 3 al HG 28/2008, proiectarea lucrărilor de construcții pentru intervenții la construcții existente, inclusiv instalațiile aferente se elaborează în următoarele faze:
În anul 2015 a fost finalizată expertiza tehnică, reprezentând prima etapă a procesului de modernizare a sistemului de parcări de la Aeroportul Internațional Henri Coandă București.
În data de 4 iulie 2016 a avut loc ședința de deschidere a ofertelor depuse în cadrul procedurii de cerere de oferte pentru atriburea contractului având ca obiect “Servicii privind elaborarea documentației de avizare a lucrărilor de intervenție (DALI) și a proiectului de execuție (PT + DDE) pentru modernizarea sistemului de parcări de la Aeroportul Internațional Henri Coandă București (AIHCB)”.
Documentația de atribuire a acestor lucrări de intervenție cuprinde și un studiu de trafic, necesar pentru dezvoltarea infrastructurii parcărilor.
Conform expertizei tehnice, se urmăreşte înlocuirea echipamentelor/sistemelor/instalaţiilor existente în parcările AIHCB şi implementarea unei soluţii noi care să înglobeze cele mai noi tehnologii în domeniu în condiţiile în care intrările/ieşirile vor fi prevăzute cu echipamente ce utilizează tichete cu cod de bare.
Sistemul de acces în parcări va dispune de tehnologia LPR (”License Plate Recognition”), prin intermediul căreia, la intrarea în parcări, în proximitatea dispozitivelor de eliberare tichete, vehiculele vor fi detectate, numărul de înmatriculare al acestora urmând să fie recunoscut, făcându-se conexiunea cu tichetul eliberat prin înscrierea pe tichet a numărului de înmatriculare.
La ieşirea din parcări, în proximitatea dispozitivelor de acceptare tichete, vehiculele vor fi detectate, numărul de înmatriculare al acestora urmând să fie recunoscut, făcându-se conexiunea cu numărul tichetului, iar dacă tichetul este achitat, va asigura ieşirea din parcare a vehiculelor.
Noul sistem pentru parcări se adresează atât utilizatorilor ocazionali (pe bază de tichete), cât şi abonaţilor (care vor avea carduri ”Radio Frequency Identification”) ce accesează parcările aeroportului.
În noul sistem, automatele de plată a taxei de parcare vor permite efectuarea plăţii atât în numerar, cât şi cu card bancar. Pentru plata în numerar, casa automată de plată va acorda rest în bancnote şi monede.
Modernizarea sistemului de parcări are ca scop reducerea timpilor de așteptare la plata contravalorii serviciilor de parcare, precum și micșorarea cozilor de asteptare.”
Așadar, oficialii aeroportului s-au gândit deja la modernizare dar până ce aceasta o să se și realizeze vor mai ateriza multe avioane la Otopeni.
Foto: NEWSAIR.RO
Revenind la situația actuală, reprezentanții CNAB susțin că au solicitat Băncii Române pentru Dezvoltare (bancă la care CNAB are cont deschis), în repetate rânduri în ultimii ani, sprijin pentru inlocuirea echipamentelor POS aferente automatelor de plată, însă BRD nu a răspuns solicitărilor noastre. Ultima astfel de solicitare către BRD a fost transmisă de CNAB în data de 24.06.2016. În prezent, CNAB așteaptă o ofertă pentru înlocuirea acestor echipamente POS.
ACESTE MAȘINI AU STAT AȘA O ZI ÎNTREAGĂ ÎN PARCAREA AEROPORTULUI
Sistemul actual de parcare a fost instalat în 2005 de firma UTI care a rămas la cârma acestuia până în zilele noastre. În răspunsul oficial transmis Newsair.ro, cei de la CNAB spun că de-a lungul timpului sistemul a fost upgradat și extins. Ei bine, extins, poate… că au mai apărut intrări noi în parcări… upgradat, nu prea pare din moment ce de 11 ani folosim aceleași jetoane obosite fără să fi putut plăti vreodată cu cardul. Iar timpul de analiză a jetonului a rămas același ca acum 11 ani… Ați încercat vreodată să vă plătiți parcarea după ce a sosit vreun avion? Dar după ce sosesc două-trei? În cazul ăsta știți ce cozi se formează la cele 2 sau 3 automate din parcarea Sosiri! Deci nici măcar numărul automatelor nu a fost suplimentat chiar dacă numărul pasagerilor a crescut an de an.
Foto: NEWSAIR.RO
Ei bine, tot aeroportul spune că ultimul upgrade a fost făcut în anul 2010 și a constat în schimbarea dispozitivelor de citire și scriere a jetoanelor. În 2010, traficul la Otopeni a fost de 4,91 de milioane de pasageri. Anul trecut, acesta a atins valoarea record de 9,2 milioane de pasageri, deci aproape dublu. Ce s-a întâmplat între timp cu parcările? Nimic. Atunci, apreciați voi upgrade-ul din 2010.
CNAB spune că valoarea totală a investițiilor realizate de-a lungul timpului în sistemul de parcări este de 11.147.970 lei (fără TVA). De asemenea, aeroportul plătește lunar suma de 31,849 euro (fără TVA) pentru întreținerea sistemului de parcare. La capitolul investiții, CNAB nu a alocat decât 13.904,35 euro (exclusiv TVA), în 2015, pentru jetoanele de identificare prin radio-frecvență (RFID Token). În 2016, s-au cheltuit deja alți 27,000 euro (exclusiv TVA) pentru jetoane și 30,000 euro (exclusiv TVA) pentru imprimante nefiscale.
La capitolul încasări însă, în anul 2015, aeroportul a înregistrat 21.268.519,71 lei (TVA inclus) din contravaloarea serviciilor de parcare. Suma aferentă unui singur an este, deci, aproape dublă valorii totale a investițiilor care s-au făcut în ultimii 11 ani în sistemul de parcări de la Henri Coandă International Airport. Hai cu concluziile!