Foto: NEWSAIR.RO

Compania națională TAROM a fost întotdeauna un izvor de înavuțire pentru cei care au făcut parte din familia sau gașca care trebuie. Este binecunoscut faptul că nu oricine putea să se angajeze la TAROM dacă nu avea “un spate” puternic sau o rudă în poziția potrivită. Din păcate, regula este valabilă încă și în zilele noastre. Este cumva ca și la grădinițe unde au prioritate la înscriere frații și surorile celor aflați deja în sistem. Ar fi interesant de întocmit o statistică să aflăm cam câte familii lucrează împreună la operatorul aerian național. Mă miră faptul că pe niciun director general nu l-a interesat asta până acum. Mă miră și nu prea, de fapt, pentru că și ei, la rândul lor, au avut protejați. Altfel spus a fost și rămâne o practică general valabilă și acceptată. Însuși managerul privat Christian Heinzmann, în care multă lume își pusese speranțe, tolerează acum această situație.

Tocmai această practică este una dintre cauzele pierderilor financiare ale TAROM pentru că la astfel de angajări nu s-a ținut niciodată cont de competență. Iar salariile celor angajați astfel nu sunt deloc mici.

Ei bine, una dintre aceste persoane, care au trăit mult și bine pe spinarea companiei TAROM, este Rodica Odobescu, fost director general al companiei, fost director adjunct și actual director Relații Internaționale și Skyteam, dar mai presus de orice, sora Danei Năstase și cumnata premierului pușcăriaș Adrian Năstase. De altfel, pe vremea când cel din urmă era prim-ministrul acestei țări, a fost numită și doamna la conducerea TAROM. Se întâmpla în 2003, când ministru al Transporturilor era un alt pușcăriaș, Miron Mitrea. Cum a ajuns ea director general? Păi, simplu. Pilotul Ion Lixandru a renunțat la vremea respectivă la funcție, mai mult sau mai puțin forțat, iar asta a fost o ocazie numai bună ca Rodica Odobescu să preia scaunul. Ea fusese numită director general adjunct încă din 2001, la scurt timp după ce cumnatul ei ajunsese premier. A fost propulsată la vârful companiei direct din poziția de șef serviciu Inflight, responsabil pentru standardele serviciilor la bord (catering, duty free, facilități cabină, proceduri pentru servicii), poziție pe care s-a aflat între 1996-2000, conform informațiilor oficiale oferite de TAROM.

Da, dar doamna Odobescu are o bogată experiență în domeniu și, în plus, vechime semnificativă în TAROM, spun reprezentanții companiei într-un răspuns oficial pe care l-am solicitat. E-adevărat, aș spune eu. Rodica Odobescu a fost angajată la TAROM în anul 1981, în funcția de economist stagiar, potrivit CV-ului doamnei, transmis NewsAir.ro de transportator. Prin concurs, mai spune TAROM. Nu neg, completez eu. Dar pentru o mai bună înțelegere, haideți să dăm un pic timpul înapoi și să vedem cine este, de fapt, Rodica Odobescu, fostă Miculescu.


RODICA ODOBESCU
Foto: ROMÂNIA LIBERĂ

Rodica și Dana (actuală Năstase) sunt fiicele lui Angelo Romeo Constantin Miculescu, un comunist român, fost ministru al agriculturii în perioada 1969-1981 și fost vice prim-ministru între 1975-1981. Așadar, fiica vice prim-ministrului comunist din România anului 1981, vrea la TAROM și dă concurs… pe care îl și câștigă, evident… și este angajată în 1981. Hai să fim seriosi! Ulterior, tovarășul Angelo Miculescu a fost numit ambasador extraordinar și plenipotențiar al Republicii Socialiste România în Republica prietenă China.

Deci, în acest context a ajuns doamna Odobescu în compania TAROM, dincolo de calitățile sale de economist pe care avea să și le dovedească ulterior în cei 34 de ani de când se dedică activităților la transportator.

Oricum, după doi ani de stagiatură în poziția de economist, Rodica Odobescu devine șef de tură la Direcția Operațională, în 1983. În această funcție o prinde și revoluția din 1989 și de-abia apoi începe adevărata ascensiune, sprijinită fiind de regimul politic care trebuie.

Între 1990 și 1992, a fost conducător de proiect pentru implementarea serviciilor SITA la Compania  TAROM. Erau anii de pionierat când operatorul descoperea primele servicii automate pentru pasageri: rezervare, emitere bilete, TIM, check-in și implicit, multe deplasări în străinătate la tot felul de traininguri… cum ar fi, tot potrivit TAROM:

1990       Curs în sistem de rezervări SITA, Atlanta, S.U.A.

1990-1992 Cursuri SITA  Atlanta, S.U.A. – Rezervări (nu se precizează câte deplasări în doi ani)

1991       Curs SITA – Tarifare și emitere automată de bilete, Atlanta, S.U.A.

1991-1993  Training AVICON in servicii la bord (nu se precizează unde și câte cursuri)

1993       Curs IATA – Servicii la sol, Singapore

… iar lista trainingurilor în străinătate a continuat și după 1993.

În 1992, a fost trimisă la Madrid în calitate de station manager pentru ca după doar un an în capitala Spaniei, să devină station manager la Otopeni. În 1995-1996 a fost șef serviciu import-export la TAROM, o nouă poziție foarte importantă, pentru ca ulterior, să ajungă șef serviciu Inflight, despre care am vorbit mai sus.

Din 2000 însă, de când cumnatul ei, Adrian Năstase, ajunge prim-ministrul României, Rodica Odobescu este propulsată în vârful companiei și acolo rămâne, indiferent de regimurile care au urmat.

Astfel, în 2001 este numită director general adjunct la TAROM. Pe lângă această funcție însă, în buna tradiție românească, Odobescu este plasată și în pozițiile de membru în C.A. și A.G.A. la Globe Ground România, membru în C.A. la Școala Superioară de Aviație, membru în C.A. și A.G.A. la World Trade Center România și membru A.G.A. la Abela Rocas SRL. Cât de profitabile pentru TAROM au fost participațiile companiei la obiectivele enunțate anterior, se știe. Deloc. Câți bani a pierdut TAROM, cel puțin către Globe Ground și Abela Rocas actuală Alpha Rocas, nu a aflat nimeni niciodată. Și pare că nici nu a interesat pe nimeni niciodată.

Читайте также  PRIMUL AEROPORT SOLAR CARE NU MAI PLĂTEȘTE NICIUN BAN PENTRU ELECTRICITATE

După doi ani de succese, a venit momentul ca Rodica Odobescu să preia puterea deplină. În 2003, ea este numită în funcția de director general și președinte al Consiliului de administrație. A rezistat doar până la începutul lui 2005 când a fost schimbată din funcție prin ordinul ministrului Gheorghe Dobre nr. 38/13.01.2005. Ce a realizat ea la conducerea companiei? Primul an cu bilanț pe profit, spun acum reprezentanții TAROM. Nu vom analiza acum cui se datorează acest bilanț. Important de reținut este faptul că ea este cea care a tras pe dreapta cele două Airbus-uri A310. Le-a tras pe dreapta și atât, fără a le băga în conservare, după cum o acuza ulterior ministrul Radu Berceanu, citat de presa vremii. “Avioanele au fost oprite la începutul anului 2003, în mod greșit, de către doamna Odobescu, fostul director al Tarom și cumnata lui Adrian Năstase, o mare specialistă în aviație, și de către Miron Mitrea, un alt specialist în aviație. Dacă tot le-au oprit, trebuia luată decizia de a le conserva, dar după ce le-au scos din circulație nu au mai făcut nimic”, a spus Berceanu într-o conferință de presă din 2007.

Tot Rodica Odobescu este cea care, în calitate de director general, a achiziționat pentru TAROM patru aeronave Airbus A318, într-un contract de 230 de milioane de dolari.

Continuând povestea carierei doamnei Odobescu, după nefericita înlăturare de la conducere, ea s-a îmbolnăvit brusc și a intrat în concediu medical de a doua zi. La fel de rapid însă a dat în judecată și compania contestând ordinul ministrului prin care a fost schimbată din funcție. Atenție! Ea doar a fost dată jos de pe scaunul de șef al TAROM-ului, nu dată afară din companie. Rămăsese angajată în poziția de consilier la departamentul de marketing, pe un salariu frumușel pentru acele vremuri. Dar cum spuneam, ea s-a îmbolnăvit subit și nu și-a mai revenit decât după 189 de zile de concediu medical (timp în care a fost plătită cu salariul frumușel de care vorbeam și de care s-a scris atunci). Practic, Odobescu s-a însănătoșit la fel de brusc cum s-a și îmbolnăvit, taman la o zi după ce a câștigat în instanță reîncadrarea pe poziția din care fusese înlăturată. Și nu doar atât. Conform sentinței Tribunalului București 3.689/2005, Ministerul Transporturilor și TAROM au fost obligate să îi plătească doamnei Odobescu o despăgubire egală cu drepturile salariale majorate, indexate şi reactualizate precum şi celelalte drepturi care i s-ar fi cuvenit începând cu data concedierii şi până la reintegrarea efectivă. Practic, justiția română a anulat ordinul de înlocuire din funcție considerând că acesta “este valabil numai cu privire la revocarea din calitatea de președinte al Consiliului de Administrație, întrucât în ceea ce privește raporturile de muncă, Ministerul Transporturilor, fiind doar un terț și nu angajator, nu avea competența dispunerii încetării contractului individual de muncă al contestatoarei, fapt care atrage nulitatea parțială a acestui ordin”. Vorbim totuși de justiția din 2005 care nu a realizat probabil că TAROM este o companie de stat subordonată Ministerului Transporturilor și că această instituție este cea care numește directorul general și îl și revocă. Altfel spus, conform deciziei instanței, doamna Odobescu ar fi trebuit să își desfacă singură contractul de muncă și să se autorevoce din funcție??!!! O aberație!

Revenind însă la perioada de boală îndelungată, Rodica Odobescu a avut între ianuarie și septembrie 2005, numeroase afecțiuni care mai de care mai grave pentru care au fost eliberate 14 concedii medicale însumând 189 de zile, așa cum scria 9am.ro în octombrie 2005. Analizând un pic bolile enumerate de presa din perioada respectivă, de la cardiopatie ischemică, infecții ale căilor respiratorii, boli pulmonare obstructive cronice, boli ale aparatului respirator (amigdalită acută), până la boli ale aparatului circulator, tromboflebită, embolie a vaselor pulmonare dar și tuberculoză, e de mirare că doamna Odobescu mai e în viață și, mai ales, mai are putere de muncă. O mică schimbare a apărut totuși. Nu știu ce înțelegere s-a făcut, cert este că doamna nu a mai fost instalată în funcția de director general, ci s-a mulțumit cu cea de director general adjunct. Și acolo a rămas din 2006 până în 2012. Mai apoi, i s-a oferit pe tavă postul călduț de director Relații Internaționale și Skyteam, o ditamai Direcția cu doar… 6 oameni.

Așadar, Rodica Odobescu este de 34 de ani în această companie. O viață de om. Ar fi putut să se pensioneze liniștită și pe bani frumoși, mai ales după toate bolile pe care le-a avut. Dar ea nu și nu! Ceea ce mi se pare însă și mai important, este că din cei 34 de ani, vreo 11 i-a petrecut doamna Odobescu în top management-ul companiei, ca director general adjunct sau director general. Și cu ce rezultate? A răspuns vreodată domnia sa pentru pierderile companiei? Niciodată. Ba dimpotrivă. La ultima evaluare profesională, întocmită de conducerea companiei, doamna Odobescu a primit calificativ maxim, potrivit informațiilor furnizate de TAROM.

Читайте также  WIZZ AIR MAI ADUCE O AERONAVĂ LA IAȘI ȘI LANSEAZĂ ZBORURI SPRE ȘASE DESTINAȚII NOI

În calitatea sa de acum, de director al Direcției Relații Internaționale și SkyTeam, Rodica Odobescu are în subordine 6 oameni, fiind singurul director din companie care conduce o direcție cu doar o mână de subordonați. TAROM a refuzat să comunice date privind salariul doamnei pe motiv că acesta este confidențial însă eu am aflat, din surse sigure din interior, că Rodica Odobescu încasează lunar 14,000 de lei net, dar că nu vine la birou decât vreo câteva ore pe zi, dacă vine. Asta deși programul domniei sale ar fi de 8 ore, așa cum comunică TAROM. Poate restul orelor sunt prestate în deplasare pentru că deh, doamna conduce Direcția Relații Internaționale. Tot în calitate de director Direcția Relații Internaționale și SkyTeam, doamna Rodica Odobescu este cea care ar trebui să managerieze si să fructifice în folosul companiei, toate relațiile sale externe și mai ales prezența TAROM în SkyTeam. Iată de alfel și atribuțiile și responsabilitățile din fișa postului Rodicăi Odobescu, așa cum au fost ele comunicate de companie:

– Coordonează şi rezolvă potrivit mandatului încredinţat şi reglementărilor aplicabile, toate problemele legate de participarea TAROM în Alianța SkyTeam, precum și cele privind cooperarea comercială cu alte companii aeriene străine și alte organizații internaționale;

– Întreprinde măsurile necesare pentru punerea în aplicare a politicii comerciale și a strategiei de dezvoltare a Companiei TAROM pe linia relațiilor cu organizațiile internaționale la care TAROM este membră (IATA, MITA, AEA, etc), precum și cu autoritățile competente române și străine (Ministerul Transporturilor, Direcția Aviație Civilă și Spațiu Aerian, autoritățile aeronautice civile);

– Are atribuții pe linia stabilirii și dezvoltării relațiilor de colaborare comercială ale Companiei TAROM cu companiile aeriene partenere, ocupându-se de lărgirea și diversificarea permanentă a cadrului colaborărilor bilaterale și multilaterale;

– Asigură menținerea unor relații active cu Ministerul Transporturilor (MT) prin Direcția Aviație Civilă și Spațiu Aerian (DAvC), în scopul reflectării intereselor Companiei TAROM în Acordurile Aeriene încheiate la nivel guvernamental;

– Realizează comunicări și consultări operative cu DAvC, organizează și participă împreună cu DAvC, când este solicitat, la acțiunile specifice: întâlniri, conferințe, congrese, comisii mixte în vederea menținerii și dezvoltării permanente a relațiilor cu autoritățile competente străine și companiile aeriene partenere;

– În strânsă colaborare cu Ministerul Transporturilor, prin direcția de specialitate, urmărește respectarea obligațiilor care decurg din calitatea României de membru al Uniunii Europene, respectiv aplicarea corectă a prevederilor directivelor comunitare în domeniul transportului aerian;

– Negociază și încheie acorduri și contracte comerciale cu companiile aeriene partenere (contracte de tipul code share/blocked space, free sales, acorduri interline/MITA, alte tipuri de contracte comerciale), necesare în vederea punerii în practică a politicii comerciale, precum și a obiectivelor și intereselor Companiei TAROM;

-Negociază periodic (pentru fiecare sezon IATA) condițiile de operare și colaborare comercială code share și încheie anexe sezoniere în care sunt reflectate toate elementele convenite cu partenerii code share ;

Multe de făcut într-adevăr, și-uite așa se justifică o direcție cu 6 oameni plus un director care însă nu prea au deloc rezultate dacă ar fi să privim la colaborarea internațională a TAROM. Apartenența la SkyTeam este un dezastru și nu aduce niciun beneficiu companiei, ba dimpotrivă, numai limitări, iar multe dintre acordurile code share sunt la fel de păguboase. Dar să ne concentrăm un pic pe SkyTeam, teoretic, principalul obiect de activitate al Direcției. Este clar pentru orice neavizat că TAROM nu prea are niciun beneficiu de pe urma acestei alianțe care este dominată de granzii Air France/KLM. Aceștia s-au impus total și au dictat termeni duri pentru admiterea TAROM-ului. E drept că Rodica Odobescu nu a făcut parte din echipa de negociere a acordului, la vremea respectivă, spun tot reprezentanții operatorului Dar ce vedem acum, după aproape 4 ani de apartenență la SkyTeam? Un TAROM călcat în picioare de AF/KLM. Și să vă dau doar câteva exemple:

– la Aeroportul Paris Charles de Gaulle, principalul hub al alianței, TAROM este obligată să utilizeze serviciile Air France atât pentru handling cât și pentru maintenance. La București Otopeni, baza TAROM membră SkyTeam, Air France/KLM cât și ceilalți parteneri de alianță sunt liberi să își aleagă servicii de la ce furnizor vor, nicidecum cele oferite de TAROM, de parcă operatorului național i-ar prisosi niște bani în plus

– TAROM era considerat, ipotetic vorbind, un aliat care furniza pasageri importanți în hub-urile alianței din vest, respectiv Paris și Amsterdam. Spuneam doar ipotetic pentru că practic, grație acelorași negocieri de aderare, TAROM are cele mai proaste ore de operare spre aceste destinații și tot grosul pasagerilor pentru conexiuni intercontinentale este luat de Air France și KLM, la ore de plecare din București mult mai convenabile pentru zboruri de conexiune. În plus, în timp ce TAROM se chinuie să supraviețuiască pe zborurile către cele două destinații, Paris și Amsterdam, partenerii de alianță, Air France și KLM se pregătesc să introducă zboruri suplimentare, adică al patrulea zbor zilnic spre Paris cu Air France și, respectiv, al treilea zbor zilnic spre Amsterdam, cu KLM.

Читайте также  TIMIŞOARA-MEMMINGEN ŞI TIMIŞOARA-BARI ÎNCEPÂND DE ASTĂZI CU WIZZAIR

– mai mult decât atât, TAROM a renunțat, tot în favoarea partenerilor de alianță, la slot-uri istorice importante pe aeroporturi mari din Europa, pentru care se bat toate companiile aeriene. Un singur exemplu: slotul de dimineață pe care TAROM îl avea pe Londra Heathrow, până anul trecut cel mai aglomerat aeroport din lume, slot cedat gratis Air France-ului deși Delta Airlines oferise 2 milioane de dolari pentru el.

– TAROM ar fi putut profita de nevoile pasagerilor din jumătatea de vest a țării (Timișoara, Cluj), cu zboruri directe către marile hub-uri europene ceea ce nu convine însă granzilor SkyTeam care au impus direcționarea tuturor fluxurilor prin Otopeni

– Pe lângă toate acestea, TAROM plătește taxe astronomice pentru această apartenență și-așa păguboasă. Deși compania nu a vrut să dezvăluie nici cel mai mic detaliu din contractul de aderare, pe motiv că acesta conține date sensibile de natură comercială care sunt exceptate de la legea privind accesul liber la informații, am aflat că operatorul plătește un abonament lunar de membru în valoare de 125,400 lei (adică aproximativ 28,500 de euro/lună sau peste 340,000 euro/an). Și totuși, plata acestui abonament până la finalizarea contractului de aderare este mai avantajoasă pentru companie decât plata taxei de reziliere. Valoarea acestei o știm. A fost făcută publică în 2013 chiar de către managerul privat al companiei Christian Heinzmann care a avut atunci o sclipire și, după ce avăzut  condițiile în care a aderat TAROM la SkyTeam, a declarat că trebuie ca transportatorul să iasă din această alianță. Costul ar fi de 3,5 milioane de euro, după cum a declarat la vremea respectivă Heinzmann.

Doamna Rodica Odobescu a întocmit atunci un raport și a recomandat ca TAROM să rămână în companie întrucât ar fi mai ieftin. Scriptic, luând în calcul strict aceste costuri de abonament și reziliere, poate așa o fi. Practic însă, având în vedere toate celelalte pierderi ale TAROM ca urmare a acestei apartenențe, poate ar fi fost mai bine să iasă din SkyTeam. Și, în plus, normal că doamna Odobescu a recomandat ca TAROM să nu iasă din SkyTeam… dacă ar fi ieșit, Direcția ei cu 6 oameni și-ar fi pierdut obiectul de activitate, iar ea, și-ar fi pierdut funcția. Sau poate nu… că doar a supraviețuit atâtor ani și, mai ales, atâtor regimuri!

Dar TAROM ne precizează că Rodica Odobescu are și realizări. Am solicitat în mod expres să aflu asta și compania mi-a transmis ca realizare a doamnei în gestionarea relației cu SkyTeam, principalele proiecte aflate in derulare: Sky link LAMS, SkyPriority, Flying blue, SkyTransfer: FLIFO, IATCI, PNR Servicing, Selective loading, SkyTeam Operational Safety Group, SkyTeam Ramp Safety… practic niște programe ale Alianței pe care ea doar le pune în aplicare. Aportul propriu în ceea ce privește valorificarea relației cu SkyTeam este aproape zero. Totodată, TAROM mai precizează că rezultatele financiare ale contractelor comerciale code-share încheiate cu majoritatea companiilor membre SkyTeam s-au concretizat începând cu sezonul de vară 2011 până în sezonul de iarna 2013/2014 în încasări de peste 38.000.000 $, doar că doamna Odobescu s-a ocupat de astfel de contracte doar din 2013, conform CV-ului transmis de companie. Concluzia o trageți singuri atât în privința realizărilor bănești din relațiile comerciale internaționale, cât și în privința meritelor doamnei.

Nu spun că renunțarea la serviciile Rodicăi Odobescu ar aduce mari economii la bugetul companiei. Dar de-abia acesta ar putea fi un prim pas important în restructurarea cu adevărat a acestei companii. Pentru că, din păcate, ca ea sunt mulți. Gândiți-vă doar că TAROM are o Direcție Comercială în care lucrează aproape 300 de oameni. 300. Și deși sunt 300 de oameni acolo, avioanele TAROM zboară goale. Și cred că nici măcar nu trebuie să fii vreun super-manager ca să își dai seama de unde trebuie să începi restructurarea TAROM-ului. Vi se pare că toți acești 300 de angajați de la Comercial au funcționat sau funcționează în prezent după vreo strategie comercială? Sau oare există o asemenea strategie comercială? La ce rezultate are TAROM, dați-mi voie să nu cred că există așa ceva. La TAROM, interesul companiei nu mai e demult primordial. Fiecare este prea preocupat de interesul propriu, pentru că fiecare, mai mult sau mai puțin, are câte un beneficiu de pe urma acestei companii. Unii sau unele mai au câte un soț sau o soție, șef de reprezentanță TAROM prin nu știu ce capitală și apropos, vechiul CA tocmai a aprobat prelungirea contractelor acestora până în 2016 deși inițial Heinzmann declarase că vrea să desființeze aceste reprezentanțe, alții mai au câte o afacere adiacentă legată tot de TAROM sau alții fac contracte, în numele transportatorului, cu firma soțului/soției și uite așa, câștigul personal este mai important decât binele tuturor. Dar despre toate acestea, în alt episod.