AIRBUS A310 TAROM ÎNREGISTRAT YR-LCA
Foto: PLANESPOTTERS.NET
Pentru că la TAROM lucrurile dau în clocot şi ies, încet-încet, la iveală probleme care până acum au fost bănuite şi niciodate spuse tranşant, mi-am propus să dezvălui măcar o parte din situaţiile, dacă nu ilegale, măcar anormale sau total ilogice pentru o companie aeriană care îşi mai doreşte şi profit. Menţionez din capul locului că toate situaţiile pe care urmează să le prezint le-am aflat de la oameni care lucrează de ani buni în companie dar care, evident, au dorit să îşi păstreze anonimatul din motive lesne de înţeles. Ei au acceptat să vorbească, speriaţi fiind de lipsa de perspectivă a companiei din acest moment, o companie aflată în continuă derivă, cu o conducere fără viziune, lipsită de puteri şi îngrădită politic, o companie căpuşată ani la rând de o mulţime de personaje cu funcţii importante care au rezistat pe poziţii indiferent de regimul aflat la putere. Şi poate că, de fapt, aici se află cheia problemei: la aceste personaje pe care nu le -a tras nimeni, până acum, la răspundere şi care conduc, de fapt, din umbră, operatorul aerian.
Pe de altă parte, menţionez faptul că am abordat, în discuţii oficiale cu reprezentanţi ai conducerii companiei, aspecte esenţiale legate de situaţiile pe care le voi prezenta şi, evident, că acestea au fost negate. Cât despre tentativa de a obţine răsunsuri oficiale de la companie, aceasta a fost de asemenea sortită eşecului pentru că, după se ştie deja, departamentul Comunicare a fost ca şi desfiinţat, prin mutarea a două persoane din cele 4 aflate in acest birou la Departamentul Comercial ca să facă social media, chipurile. Cert este că de când au fost mutate, de aproape două săptămâni, pe pagina de Facebook a TAROM-ului nu a apărut nici măcar un post. Aşadar, încă două persoane la Comercial care să frece menta alături de ceilalţi 280 de oameni din acest departament care, chiar şi cu aşa o forţă de muncă, nu reuşeşte să umple avioanele. Oare de ce?
În aceste condiţii, rămâne să găsiţi singuri răspunsul la întrebarea Cum pierde TAROM bani?
Să începem cu nişte evenimente de anul trecut. 2014 a fost anul în care a venit vremea D-check-ului pentru deja celebrele aeronave Airbus A310, cele care atârnă ca o piatră de moară în bilanţurile companiei tot din cauza deciziilor eronate ale unor foşti manageri. Pentru neavizaţi, D-check-ul este cea mai amplă operaţiune de revizie a unei aeronave care implică verificarea atentă a fiecărei componente. În general, se face la aproximativ 6 ani şi implică uneori pînă la 2 luni de muncă. Ei bine, pentru că anul trecut a fost nebunia relansării zborurilor către China declanşată de acest “doctor” în aviaţia comercială, prim-ministrul Victor Ponta, tot TAROM-ul a intrat în vrie să ducă ordinele de la centru la îndeplinire fără ca nimeni să facă mai întâi un studiu privind profitabilitatea unei astfel de rute operată cu astfel de aeronave, respectiv Airbus A310. Şi la fel, nimeni nu i-a atras atenţia lui Ponta că s-ar putea ca totuşi ideea reluării zborurilor către Beijing să nu fie chiar cea mai inspirată.
Aşa că au început pregătirile. Airbus-urile A310 au fost rapid băgate în D-check, la urgenţă, deci cu taxe suplimentare. De obicei, un D-check se programează cu foarte mult timp înainte şi tot, de obicei, din cauza costurilor foarte mari, cele mai multe companii, mai degrabă renunţă la aeronavă cu puţin timp înainte de această revizie foarte costisitoare, mai ales dacă a mai trecut de 2-3 ori prin această fază, în întreaga ei existenţă. Legat de costuri, în mod normal, un D-check poate ajunge până pe la 1 milion de dolari. Evident că la TAROM a costat mult mai mult şi anume… 26 de milioane de dolari. Asta pentru că mecanicii ar mai fi găsit, chipurile, alte piese care trebuia să fie schimbate.
Cele 2 Airbus A310, înmatriculate YR-LCA şi YR-LCB, intrate în serviciul comercial în urmă cu 23 de ani, au ajuns pentru D-check, aşadar, la Sabena technics filiala Bordeaux. Primul a fost YR-LCB a cărui revizie a durat două luni şi jumătate. Asta n-ar fi nimic însă dacă nu s-ar fi întors la Bucureşti stricat. Astfel, chiar după ferry flight (zborul de întoarcere de la revizie), la aterizarea la OTP, reversorul motorului stâng s-a cuplat în poziţia deschis şi a rămas blocat aşa în timp ce la celălalt motor, mash-ul interior din aluminiu s-a exfoliat. Repet. Era primul zbor după revizia generală.
Ce s-a întâmplat? Francezii de la Sabena technics au recunoscut în cele din urmă că ei, de fapt, nu au avut piesele necesare noi pentru efectuarea reviziei ca la carte şi le-au cumpărat, pe unele, din Statele Unite. Acestea aveau însă o mică bubă. Fuseseră luate practic de la fier vechi, de la avioane date la tăiat, în America. Mai adăugăm şi faptul că aceste piese second hand au fost transportate în Franţa cu vaporul, fiind expuse timp îndelungat condiţiilor meteo din Oceanul Atlantic.
Ca să dreagă busuiocul, cei de la Sabena au spus că se vor compensa la al doilea D-check pentru Airbus-ul YR-LCA numai că nu a fost deloc aşa. Ajunsă la Bordeaux tot pentru revizia de urgenţă, aeronava românească a stat 2 luni parcată pe platformă fără să îi schimbe nimeni un şurub. Asta pentru că cei de la Sabena technics nu aveau slot-uri disponibile pentru D-check-ul lui YR-LCA. În fine, după ce a intrat în reparaţii, a mai durat 3 luni până ce avionul a fost gata. În total, 5 luni în care un avion a stat la sol fără să producă nimic, ba dimpotrivă, să cheltuie cu nemiluita bani din bugetul companiei. Şi, ca şi cum nu ar fi fost de ajuns, de fiecare dată, TAROM a trimis la Bordeaux doi ingineri care ar fi trebuit să supravegheze toată revizia de la cap la coadă. Se vede treaba că atât de bine au supravegheat cei doi operaţiunile încât primul avion s-a întors la bază gata stricat fără ca ei, specialiştii români, să îşi dea seama că mecanicii francezi le-au montat piese second hand pe avioane, iar cel de-al doilea, a stat 2 luni pe tuşă la Bordeaux şi cu inginerii români după el. În total, TAROM a cheltuit nu mai puţin de 68,000 de euro cu şederea acestor două persoane, timp de mai multe luni, în Franţa. A fost tras cineva la răspundere că cei doi nu şi-au făcut treaba? Nimeni. I-a întrebat cineva cu ce s-au ocupat ei la Bordeaux? Nimeni.
Bun, acum cele două aeronave erau gata să zboare spre China însă mai aveau nevoie de ceva: containere pentru bagaje şi cargo pe care compania TAROM nu le avea. NImic mai simplu. Operatorul aerian naţional a plătit pe loc din conturile sale suma de 420,000 de euro pentru a achiziţiona 50 de containere plus suporţii aferenţi pe care să stea containerele când nu zboară, pentru a se evita coroziunea acestora dacă ar fi fost depozitate direct pe jos. pentru că aceste containere au fost livrate precum mobila de la IKEA, în pachete, a fost nevoie de asamblarea lor şi pregătirea pentru zbor. 2 săptămâni non-stop au lucrat angajaţii TAROM, zi şi noapte, sâmbătă şi duminică, să asambleze aceste containere ca să fie gata pentru zborurile de China. Dar degeaba. Acum, containerele zac abandonate, pe suporţi e-adevărat, undeva în zona tehnică, în aer liber. Pentru că TAROM n-a reluat şi nici nu va mai relua zborurile spre China. În primul rând pentru că, în al doisprezecelea ceas, a constatat că zborul ar fi fost neprofitabil. S-a constatat, în urma unui studiu, că există cerere pentru zboruri spre România, însă interesul este foarte scăzut pentru zboruri spre China ceea ce ar fi făcut cursa total neprofitabilă. La acestea s-a adăugat înrăutăţirea contextului internaţional, cu Rusia supărată pe Occident care nu a mai dat TAROM autorizările de survol necesare ceea ce ar fi însemnat ca operatorul român să zboare spre China făcând un ocoliş imens şi o escală de realimentare la Karachi, în Pakistan, iar asta ar fi fost o decizie total ilogică. Dar deh, aşa se întâmplă la TAROM… punem carul înaintea boilor… zburăm spre China că aşa vrea Ponta dar fără să facem nişte calcule şi o analiză. Şi uite aşa s-au mai pierdut nişte bani aiurea.
Iar asta nu e nimic. În sfârşit, acum, după aproape doi ani, mi se confirmă din a treia sursă, două incidente care au fost trecute uşor cu vederea de conducerea companiei şi care au fost şi infirmate oficial atunci când am întrebat despre ele. Şi totuşi aceste incidente au existat şi s-au întâmplat tot cu cele 2 Airbus A310 care parcă poartă ghinion.
Se întâmpla în vara anului 2013, când rând pe rând, în două incidente separate, dar trase parcă la indigo, cele două A310 au fost avariate în timpul manevrelor la hangar, din neglijenţa angajaţilor. Este vorba de cel puţin 3 salariaţi care nu s-au coordonat, de fiecare dată, 2 mecanici şi cel care manevrează utilajul de tractare. Avioanele au suferit pagube doar la vârfurile aripilor care au fost lovite, e-adevărat, dar asta le-a indisponibilizat o vreme şi a dat peste cap programul operaţional al companiei fără să mai vorbim de întârzierile şi anulările de curse din acele zile. Alţi bani pierduţi. A fost cineva tras la răspundere? Nimeni. Managerul Christian Heinzmann s-a făcut că nu vede mai ales că chiar atunci se afla în conflict deschis cu CA-ul condus de Dan Pascariu şi avea nevoie de sprijinul angajaţilor. De altfel, Pascariu a reclamat printr-o notă înregistrată la Secretariatul Ministerului Transporturilor aceste incidente şi le-a adus la cunoştinţa miniştrilor care s-au succedat atunci la conducere, Relu Fenechiu şi Ramona Mănescu. Nicio măsură nu a fost luată.
Iar acestea sunt doar câteva situaţii în care TAROM a pierdut bani, să zicem din neglijenţă. Voi reveni cu alte situaţii în care banii par că se scurg cu bună ştiinţă în alte direcţii fără ca nimeni să ia măsuri.