Foto: WIKIPEDIA

După un 2013 cu trafic marcat semnificativ de eșecul operațiunilor companiei Carpatair care avea hub-ul la Timișoara, aeroportul din vestul țării dă semne de renaștere. Cel puțin așa vrea să lase impresia. Astfel, potrivit unui comunicat de presă al aerogării, în 2014, la Timișoara s-au înregistrat 735,469 de pasageri, cu 4,81% mai mulți față de 2013. Asta spun oficialii de la TSR în comunicatul postat pe site astăzi, 16 ianuarie 2014. În urmă cu exact un an însă, NewsAir.ro, citând aceiași oficiali ai aeroportului, a anunțat o cifră de 750,056 de pasageri procesați în 2013, așa cum am scris aici. Această cifră este totuși mai mare decât ce raportează acum TSR, deci, cel puțin în baza acestor cifre, traficul la Timișoara continuă să scadă nu să crească, așa cum susțin reprezentanții aerogării. Oricum, îi aștept cu lămurir dacă tot nu au catadicsit să îmi transmită informațiile solicitate, ci doar au postat pe site un comunicat.

Anul 2014 a însemnat pentru Aeroportul Internaţional Timişoara un an de cotitură în ceea ce priveşte traficul aerian, se mai arată în comunicat. Profilul pasagerilor s-a schimbat, au fost introduse destinaţii noi şi aeronavele au zburat cu mai mulţi pasageri, la fiecare cursă.

Dacă în perioada anterioară, o pondere mare a traficului de pasageri o reprezenta traficul de tranzit (42% în 2008, scăzând apoi până la 7% în 2013), în 2014, pasagerii locali, îmbarcaţi/debarcaţi din Timişoara şi din regiunile adiacente reprezintă o majoritate covârşitoare (99,91% pasageri locali şi doar 0,09% pasageri aflaţi în tranzit). Numărul de zboruri a scăzut faţă de anul precedent de la 11.292 zboruri la 10.293, însă se poate constata o eficientizare a curselor, iar gradul de ocupare a aeronavelor a crescut cu 14%.

Читайте также  BLUE AIR A TRANSPORTAT PESTE 3,5 MILIOANE DE PASAGERI ÎN 2016

“Această tendinţă se regăseşte la nivel mondial, prin optimizarea numărului de zboruri pentru a avea un grad de încărcare cu pasageri a fiecărei aeronave cât mai ridicat, în funcţie de profilul pasagerilor, de destinaţii şi de aeronavele cu care se operează, (aeronave cu capacitate mare, eficienţă crescută). Aceste schimbări au fost determinate în special de principiile de eficienţă economică care guvernează politica comercială a companiilor aeriene, prin creşterea ponderii zborurilor de tip low-cost şi în acelaşi timp prin restructurarea modelului de afaceri al companiilor aeriene regionale. Aceste principii s-au manifestat evident şi la Aeroportul Timişoara”, a declarat directorul aeroportului, Daniel Idolu.

Ca pondere pe companii aeriene, la numărul de pasageri, Wizzair deţine o cotă de 53% (în creştere faţă de 2013), urmată de compania Lufthansa (în creştere) şi de Tarom (în stagnare). Cea mai mare scădere a avut-o compania Carpatair, cauzată de retragerea de pe piaţa din Timişoara în ianuarie 2014 şi intrarea în insolvenţă.